Kupujesz? Poznaj swoje prawa konsumenta

O tym, że żyjemy w czasach konsumpcjonizmu chyba nie trzeba nikomu mówić. Każdy z nas jest konsumentem, ale.. nie każdy zna swoje prawa!

Sprzedawcy mają często tylko jeden cel – pozbyć się jak największej ilości towaru. W imię tego celu bardzo często mamią swoich klientów, przekręcają przepisy na swoją korzyść, nie informują klienta o wszystkich jego prawa, nie godzą się na rozwiązania, na które w świetle prawa bez problemu powinni się godzić. Konsument, który nie zna swoich praw, czasem nie wie nawet jak często jest oszukiwany. Czasem nawet gdy czuje, że ktoś próbuje go oszukać, to przez nieznajomość prawa, czuje się po prostu bezradny. Może czas to zmienić i poznać wreszcie swoje prawa, prawa konsumenta?

W kiosku przypadkiem natknęłam się na małą, zieloną książeczkę i natchnęła mnie ona do stworzenia tego tekstu. Przeczytałam ją i wybrałam dla Was kilka ciekawszych wątków, jednak zdecydowanie polecam lekturę całej publikacji tej czy jakiejkolwiek innej, która wyjaśnia nam, klientom, jakie mamy prawa.

  • Rzecznika Praw Konsumentów znajdziemy na stronie www.uokik.gov.pl.
  • Każdy towar zakupiony przez Internet można oddać w ciągu 10 dni, bez podawania przyczyny.
  • Jeśli towar, który kupiliśmy, nie jest do końca sprawny – ryzyko takiego stanu ponosi sprzedawca.
  • Jeżeli przed upływem 2 m-cy od stwierdzenia niezgodności towaru z umową nie zgłosimy tego sprzedawcy, to tracimy wszystkie prawa
  • Kupując rzecz używaną konsument nadal może korzystać z praw wynikających z tytułu niezgodności towaru z umową
  • Kupując przez Internet jakiś sprzęt, mamy prawo żądać instrukcji obsługi w języku polskim.
  • Usługodawca internetowy czy telewizyjny nie ma prawa przetwarzać naszych danych osobowych po zakończeniu okresu korzystania z usług (pomijając drobne wyjątki jak np. przesłanie dodatkowego rozliczenia itp.).
  • Łączna kwota wszelkich opłat dodatkowych podczas brania kredytu konsumenckiego nie może być większa niż 5% zaciąganego kredytu. Jeśli chcemy wcześniej spłacić kredyt to mamy do tego pełne prawo.
  • Ze spamem możemy skutecznie walczyć, zgodnie z art. 10 ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną, zakazane jest przesyłanie niezamówionej informacji handlowej i działanie takie może pociągać za sobą dotkliwe konsekwencje dla wysyłającego.

Kategoria Bez kategorii Tagi: Autor:

Informacje o Joanna Szczepaniak

Jestem blogerką od prawie 4 lat, modą interesuję się od około 5 lat. Zarówno prywatnie jak i czasem zawodowo zajmuję się stylizacją oraz tworzeniem kreatywnych pomysłów dla firm modowych. Posiadam roczne doświadczenie w agencji mody Aliganza Fashion Agency oraz praktyczną wiedzę z zakresu projektowania mody, którą zdobyłam w Krakowskiej Szkole Artystycznej, docelowo w Szkole Artystycznego Projektowania Ubioru. Mój blog o modzie: musthavefashion.pl

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Connect with Facebook

*

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>