Co zrobić, by mieć więcej czasu?

Wkoło wciąż się słyszy, że na nic nie ma czasu. Nie ma czasu na sen, na hobby, dla dzieci, na rozwój osobisty. Czy aby na pewno tak jest? Czy właściwie podchodzimy do kwestii czasu? A wreszcie, czy dysponując 24 godzinami w ciągu dnia można mieć więcej czasu? Oczywiście, że tak! Podpowiadamy, jak to zrobić.

klepsydra

Mądre planowanie

Przede wszystkim musisz przyjrzeć się temu, jak wygląda twój dzień i lista zadań. Jeśli jeździsz do pracy 30 minut, jesteś w niej 8 godzin, powrót zajmuje ci również 30 min, to tak naprawdę do dyspozycji masz już znacznie mniej czasu niż się wydaje. Trudno więc jeszcze pójść na zakupy, ugotować obiad, zrealizować wszystkie inne domowe obowiązki, uprawiać sport, oglądać telewizję, surfować po internecie, czytać książki, uczyć się języka obcego, bawić się z dziećmi, spotykać ze znajomymi.

Oczywiście da się to wszystko ogarnąć, ale należy wiedzieć, jak to wszystko zaplanować. Jednego dnia nie jest to do zrealizowania. Właśnie dlatego należy kupić kalendarz książkowy, planer lub po prostu rozpisać wszystko na kartce. Wypisz wszystko, co musisz robić w ciągu dnia, tygodnia, miesiąca. Obok to, co chcesz robić, ale wciąż brakuje ci czasu. Obok każdej czynności napisz czas, jaki to może zająć oraz częstotliwość, z jaką należy to robić. Kolejnym krokiem jest rozplanowanie tego, w kontekście miesiąca, tygodnia, dnia. Pamiętaj o multitaskingu. To druga ważna rzecz, gdy chce się zyskać nieco więcej czasu.

kalendarz

Multitasking

Są zwolennicy i przeciwnicy multitaskingu. Nie każdy też daje sobie z nim radę. Warto jednak spróbować, by sprawdzić, czy uda się dzięki niemu zyskać nieco czasu. Multitasking to po prostu równoczesne robienie kilku czynności. Nie wszystkie się da, ale dobrze jest je wypróbować. Co można połączyć? To, na co najczęściej twierdzimy, że nie nie mamy czasu z tym, co musimy robić i wykonujemy to rutynowo.

Tak więc podczas oglądania telewizji lub filmu z powodzeniem można prasować ubrania, bawić się z psem lub kotem, porządkować przestrzeń w pokoju. Co więcej, w tym czasie można wykonywać inne manualne czynności, które nie wymagają skupienia, jak np. szydełkowanie, robienie na drutach. Jeśli ma się rowerek stacjonarny w domu, to oglądając telewizję można niejako uprawiać sport.

W czasie jeszcze większej ilości czynności można słuchać książek, podcastów, uczyć się języków obcych z nagrań. Wystarczy puścić je jadąc samochodem na znanych trasach, podczas biegania lub na siłowni, w czasie spaceru z psem, sprzątania, gotowania, jazdy komunikacją miejską.

W autobusie, pociągu, w poczekalni do lekarza, w kolejce w sklepie można również czytać książki i czasopisma. Można je wozić ze sobą lub trzymać na czytniku e-booków. Jest lżejszy, więc łatwiej go ze sobą nosić.

czytnik e-book

Eliminacja rozpraszaczy

Nie można zapomnieć i o tym, jak wiele czasu zabierają nam rozpraszacze. Mamy ich mnóstwo. Mowa oczywiście o telewizji, ale i Internecie, telefonie. Trzeba umieć z nich korzystać tak, by mieć nad tym kontrolę. Dobrze jest więc nie włączać telewizji ot tak i skakać po kanałach, tylko wybierać konkretne programy. To samo tyczy się seriali. Warto mieć postanowienie ile odcinków dziennie czy tygodniowo można zobaczyć. A Internet i telefon? Czasami wystarczy po prostu zablokować to, co się da. Można też po prostu sprawdzić w managerze, ile czasu poświęca się na dane strony, aplikacje. Czasami wystarczy nastawić budzik, by przypomniał, że czas wrócić do świata realnego.

budzik

Jak mieć więcej czasu?

Jest wiele trików, które pomagają oszczędzać czas. Przede wszystkim dobrze jest zmienić nieco swoje nastawienie do pewnych spraw. Na przykład sama kwestia zakupów. Zdecydowanie lepiej jest robić je raz w tygodniu. Nawet, jeśli spędzisz na wkładaniu do wózka więcej czasu, to jednak jedziesz do tego sklepu tylko raz, stoisz w kolejce raz. To wymaga jednak zaplanowania posiłków. Z drugiej strony – da się wówczas łatwo określić, jak często trzeba gotować i dopasować to do tygodnia. Przecież wiele dań starcza na dwa dni. Gotując co drugi dzień zyskujesz więcej czasu. Co więcej, nie biegasz po pracy na zakupy, by dokupić to, czego brakuje.

Kolejną kwestią jest chodzenie po sklepach, ale tych odzieżowych i drogeriach. Traci się na nie mnóstwo czas (i pieniędzy). Zdecydowanie lepiej jest zamawiać ubrania i kosmetyki online. To samo tyczy się książek, płyt z muzyką itp. Owszem, trzeba nieco dłużej posiedzieć przed komputerem. Jednak nie da się tego porównać z błądzeniem po galerii handlowej.

Sen – tu nie chodzi o to, by spać mniej, bo jak jesteśmy zmęczeni, to i tak nie jesteśmy produktywni. Rzecz w tym, by nie wydłużać niepotrzebnie snu, zwłaszcza w weekendy. Trzeba spać, żeby się wyspać, a nie by zapełnić sobie dzień wolny.

Odpowiedz