Praca w call center – czy taka straszna? Blaski i cienie obsługi klienta


Wiele osób ucieka przed pracą w call center czy szeroko rozumianej obsługi klienta z uwagi na to, jak trudne to zadanie. Ofert pracy jest mnóstwo, ale chętnych – niewiele. Na czym polega tego typu zajęcie? Czy diabeł tak straszny, jak go malują?

biuro call center

Czym zajmują się osoby pracujące w call center?

Pracownicy call center zajmują się przede wszystkim obsługą klienta. Oczywiście najczęściej przybiera to formę wykonywania lub odbierania połączeń. Zdarza się, że wiąże się to z oferowaniem produktów, pozyskiwaniem nowych klientów, przedłużaniem umów z dotychczasowymi klientami lub przeprowadzaniem ankiet. Jednak to nie wszystko.

Osoby pracujące w call center bardzo często zajmują się też bieżącą obsługą klientów. Wyjaśniają niezrozumiałe kwestie, pomagają w awariach, potwierdzają dane, przyjmują reklamacje. To nie zawsze sensu stricte sprzedaż jako sprzedawca, tyle że mobilny. To po prostu helpdesk dla klientów.

Właściwie dzisiaj częściej należy mówić o contact center, a nie call center. Osoby obsługujące zdalnie klientów nie tylko robią to telefonicznie, ale i poprzez SMS, internetowy chat, e-mail. Ofert pracy jako telefoniczny doradca klienta nie brakuje.

telefony

Dla kogo praca w call center?

Często słyszy się, że praca w call center jest tylko dla osób młodych, studentów. Owszem właśnie one najczęściej aplikują na tego typu stanowiska. Najczęściej z uwagi na to, że w tego typu pracy można liczyć na elastyczny grafik, co jest ważne podczas studiów. Co więcej, liczyć można tylko na umowę zlecenie lub o dzieło, co nie przeszkadza młodym. Jednak nie jest to regułą. Do obsługi klienta zatrudniają się i starsi ludzie, którzy chcą w ten sposób pracować, odnajdują się w tym. Tak, są ludzie, którym praca z klientem sprawia satysfakcję. Ofert pracy na słuchawkach jest wiele, w związku z czym można znaleźć satysfakcjonującą. Zatrudnienia tego typu szukają nawet renciści i emeryci.

call center

Zalety i wady pracy w call center

Największą zaletą, o której już wspomniano, jest elastyczny grafik. Owszem nie jest to regułą, ale często można dopasowywać go do swoich możliwości, nie trzeba pracować 8h.

Kolejnym plusem tego typu zajęcia jest fakt, że nie wymaga od kandydata żadnego doświadczenia, ani umiejętności. Przyjmowani są wszyscy – bez względu na wiek, płeć. Dzięki przeszkoleniu każdy szybko może rozpocząć pracę w call center.

Warto zaznaczyć, że mimo powszechnie panującym opiniom – w call center można awansować. Dla najlepszych często są premie, ale nie tylko. Zdarza się, że można awansować ze „słuchawek” – na wyższe stanowisko.

Wśród zalet znajduje się również rozwój. Owszem – często wpada się w rutynę, ale chodzi raczej o rozwój umiejętności takich jak pewność siebie, umiejętność prowadzenia rozmów, dyskusji – argumentowania i negocjowania, zdolność komunikacji. To zdolności, które w przyszłości mogą się przydać w wielu innych zawodach. Obsługa klienta to ważna umiejętność.

Osoby pracujące w call center często mogą liczyć na różnego rodzaju benefity, a atmosfera panująca w pracy bywa bardzo przyjacielska, rodzinna.

Oczywiście praca w call center ma też swoje wady. Przede wszystkim jest to stres. Zwłaszcza na początku. Co więcej, nie każdy umie się przełamać, by rozmawiać z ludźmi – zwłaszcza, gdy trzeba im coś sprzedać.

Wadą w przypadku pracy w telemarketingu są też klienci. Bardzo często trafia się na nieuprzejme osoby. To powoduje, że czuje się niechęć zarówno do pracy, jak i ludzi.

Odpowiedz