Zarówno duże przedsiębiorstwa, jak i małe firmy natrafiają w swojej działalności na konieczność podjęcia współpracy w grafikiem. Może to być zarówno potrzeba zatrudnienia osoby z danymi umiejętnościami w firmie, jak i zlecenia freelancerowi jakiejś pracy. Jak znaleźć dobrego grafika? Gdzie szukać? Na co zwrócić uwagę, by nie żałować wyboru?
Gdzie szukać grafika komputerowego?
Właściwie nie jest trudno odpowiedzieć na pytanie o to, gdzie szukać grafika komputerowego. Dzisiaj jedynym słusznym miejscem jest internet. Warto więc zamieścić na naszym serwisie ogłoszenie o pracy i czekać na zgłoszenia. Można oczywiście zlecić rekrutację firmie zewnętrznej. Jednak to już większe koszty. Poza tym – nie zawsze zachodzi taka potrzeba.
Jak szukać grafika?
Na pytanie o to, jak szukać, trudno udzielić jednoznacznej odpowiedzi. Prawda jest bowiem taka, że wiele zależy od tego, czego potrzeba. Jeśli potrzebujemy czegoś na już i to w postaci jednorazowej usługi – warto skorzystać z usług kogoś, kogo projekty nam się podobają.
Jeśli ma to być coś wyjątkowego, np. identyfikacja wizualna firmy – dobrze jest ogłosić konkurs. W sytuacji, w której chce się zlecić zaprojektowanie i druk materiałów – lepsze będą drukarnie. A co jak się szuka grafika do stałej współpracy? Tutaj potrzeba więcej czasu i uwagi. Należy posprawdzać oferty, portfolia, poprosić o rekomendacje itd.
Praca jako grafik to niejako twórczość artystyczna. Właśnie dlatego podczas poszukiwań to na tym aspekcie warto się skupić. Warto porównać swoje wymagania z tym, co dotychczas tworzył grafik. Może mieć swój styl, którego nie zmieni. Lepiej od razu nie wchodzić sobie w drogę.
Z pracą grafika jest jak z pracą malarza – każdemu podoba się coś innego. Warto nie opiniować samodzielnie. Dobrze jest pokazać portfolio innym osobom i zapytać o opinie. Oczywiście nie zdradzając wcześniej swojej. W przypadku materiałów firmowych warto ocenić je nie tylko pod kątem artyzmu, ale również tego, czy jest w nich czytelny „przekaz”.
Jak znaleźć dobrego grafika komputerowego?
Praca grafika jest dość specyficzna – bardzo często osoby takie wolą świadczyć usługi z domu. Warto zastanowić się, czy chce się pójść na tego rodzaju umowę. We własnym środowisku grafik może działać bardziej twórczo.
Warto też podpytać, jak dana osoba pracuje. Jak (i czy w ogóle) stara się poznać potrzeby klienta, czy przedstawia różne projekty itp. Nie bez znaczenia jest też to, jak idzie się porozumieć z grafikiem. Tutaj ważne są referencje. Kontakt nie może być utrudniony. Nie bez znaczenia jest też terminowość.
Oczywiste, że grafik musi znać się na swojej pracy i obsłudze narzędzi, które mają mu w niej pomóc. Musi też dostarczać swoje dzieła w rożnych formatach – w zależności od tego, do czego mają być wykorzystane.