Jak wzmocnić jesienią swoją odporność?


Jesień to czas, gdy większość z nas choruje. Spada nasza odporność i jesteśmy podatni na infekcje. Są jednak sposoby na to, by wzmocnić odporność jesienią. Dzięki temu i zima nie będzie straszna.

dziewczyna leży wśród liści

Dieta zwiększająca odporność

Jak mówią: jesteś tym, co jesz. Warto wiedzieć, że dieta ma ogromny wpływ na stan organizmu, w tym na jego zdolność do obrony przed bakteriami i wirusami. Właściwe żywienie pomaga cieszyć się zdrowiem. Co należy jeść i pić jesienią?
Przede wszystkim należy pamiętać o tym, by nie wychodzić z domu bez śniadania. Dobrze, by było ono serwowane na ciepło, np. w postaci owsianki. Dzięki śniadaniu organizm ma więcej sił do radzenia sobie z zagrożeniem.

Do diety warto wprowadzić dużo owoców i warzyw. Witamin C i A oraz grupę witamin B najlepiej szukać w cytrusach, natce pietruszki, papryce, porzeczkach. Minerały – cynk, selen i żelazo również pomagają wzmacniać odporność – warto dostarczać je właśnie w diecie. Aby łatwiej było się do tego przekonać, dobrze jest kupić wyciskarkę wolnoobrotową do soków lub blender i przygotowywać soki oraz koktajle.

wyciskarka do soków

Na obiad powinno się serwować zupy na bazie warzyw i korzennych przypraw: imbiru, chili, kurkumy, goździków, curry. Nie dość, że rozgrzeją, to jeszcze zmniejszą apetyt na słodycze i fast foody.

Sport hartuje organizm

Oczywiście, że jesienią, gdy dni stają się coraz dłuższe i mamy mniej energii, trudno jest zmobilizować się do aktywności fizycznej. Prawda jest jednak taka, że warto się przełamać i zacząć ćwiczyć dla własnego zdrowia. Dobra kondycja to filar odporności. Warto uprawiać sport 3 razy w tygodniu. To nie muszą być forsowne ćwiczenia. Można postawić na spacer, basen, rower. O tym, jakie sporty są idealne na jesień już pisaliśmy. Wolisz spędzać czas przez TV? Kup rower stacjonarny – jeździj i oglądaj!

rower treningowy

Sen w walce o zdrowie

Osłabiona odporność bardzo często jest spowodowana brakiem snu lub odpowiedniej regeneracji organizmu. Higiena snu jest ważna. Warto postarać się, by sen trwał przynajmniej 6 godzin. Permanentny niewyspanie ma negatywny wpływ na zdrowie, ale i na efektywność. Nie chodzi o to, ile się śpi, ale też jak. Przewietrzona sypialnia, brak elektroniki przed snem, wypicie naparu z melisy – to wszystko może sprawić, że będziemy się lepiej czuć jesienią. Warto postawić również na aromaterapię przy pomocy olejków oraz poćwiczyć medytację w celu pozbycia się stresów. Może czas przeczytać jakiś poradnik i nauczyć się technik relaksacyjnych?

Właściwy ubiór na jesień

Oczywiście nie można zapomnieć o tak błahej z pozoru rzeczy, jak właściwe ubieranie się. Jesienią bardzo często rano się niskie temperatury, a z godziny na godzinę rosną, by wynieść nawet 20 stopni. Trudno więc dobrać strój, który sprawdzi się o każdej porze dnia. Zarówno zmarznięcie, jak i przegrzanie są niezdrowe. Właśnie dlatego warto ubierać się warstwowo. Dzięki temu w ogrzanym pomieszczeniu można zdjąć to, w czym za ciepło. Warto jesienią pamiętać o czapce. Nie zajmuje dużo miejsca w torebce, a rano się przydaje. Zwłaszcza, jeśli jest bardzo wietrznie.

czapka

Odpowiedz